Hva er firehjulstrekk?

Nå som vinteren er i anmarsj ønsker vi å gi en innføring i de ulike firehjulstrekksystemene som finnes hos de forskjellige fabrikkantene.

Firehjulstrekk, 4×4, 4WD, AWD etc. er blitt et kjent fenomen i Norge, og nesten alle importører tilbyr i dag bilmodeller med firehjulstrekk. Hos AutoArena bruker vi firehjulstrekk som sekkebegrep på biler som har mulighet for drift på alle 4 hjul, enten ved behov, eller permanent. Hos oss i AutoArena har vi godt utvalg av nyere brukte Audi, Volkswagen, BMW og Mercedes Benz med firehjulsdrift, men først en liten introduksjon av systemene.

De mest kjente personbilene med firehjulstrekk er VW med 4Motion og Audi med Quattro. BMW kan skilte med sitt xDrive system, og Mercedes-Benz har 4Matic. Navnene har slagkraft ved salg, og oppleves unike. Men sannheten er at mange av systemene går overens og er like hos de forskjellige merkene. Vi skal i første omgang ta for oss Haldex og Torsendifferensial. Dette er kanskje de to mest kjente systemene, og er systemene bak 4Motion og Quattro. Hos AutoArena har vi godt utvalg av nyere burkte biler med firehjulsdrift

4Motion:

Teknikken som Volkswagen bruker i 4MOTION-firehjulstrekk er basert på en elektrohydraulisk lamellkobling (Haldex). En bil med Haldex fungerer ved vanlig landeveiskjøring som en forhjulsdrevet bil, men kobler automatisk inn bakhjulene i øyeblikket systemet oppdager hjulspinn. Typiske egenskaper ved Haldex er at den reagerer lynraskt på endringer i veigrepet og at den har elektronisk styring av sperreeffekten. Da overføres inntil 50 prosent av kraften til bakakselen. Lamellkoblingen er montert mellom mellomakselen og bakakseldifferensialen. Inne i huset er det en lamellpakke som går i oljebad. Det er den som sørger for kraftfordelingen. Det hydrauliske styres slik at lamellene presses sammen ved behov, og det gir en variabel sperreeffekt mellom for- og bakakselen. Jo høyere trykket på lamellkoblingen er, desto høyere drivmoment overføres til bakakselen. Styreenheten bruker informasjon fra flere kilder, blant annet hjulenes rotasjonshastighet, ABS-bremsefunksjonen og motorstyringen. (video illustrasjon i ekstern lenke)

Quattro:

En Audi Quattro med Torsen har ved normal kjøring drivkraft på alle 4 hjul. Fordelen er presis styring og godt veigrep. Quattro ble først introdusert i 1980 som et permanent firehjulssystem i bilen Audi Quattro. I likhet med Haldex er dette et system som har blitt videreutviklet gjennom tiden, og 6. generasjon Quattro ble introdusert i Audi RS5 i 2010. På dagens Audi sitter det en senterdifferensial, under navnet Torsen, som sørger for permanent drivkraft mellom fremre og bakre aksel. Den fordeles med en 40/60 % foran og bak. Fordelen er at systemet kan overføre krefter mellom akslingene inntil 100 % ved behov. At alle 4 hjul har drivkraft hele tiden medfører noe høyere forbruk og større slitasje, men ingenting måle seg med drivkraft på alle fire hjulene samtidig. (illustrasjon i ekstern lenke)

For å se vårt utvalg av nyere brukte biler med firehjulstrekk, trykk her.

Legg igjen en kommentar